• Home
  • Polska
    • Górsko
      • Korona Gór Polski
      • Beskidy
        • Radziejowa 2022
        • Babia Góra 2020
        • Beskid Mały 2020
        • Beskid Niski 2020
        • Beskid Śląski 2020
        • Beskid Makowski 2019
        • Beskid Sądecki 2019
        • Beskid Wyspowy 2019
        • Babia Góra 2018
      • Bieszczady
        • Zimowe Bieszczady 2018
      • Gorce
        • Gorce 2019
      • Góry Świętokrzyskie
        • Góry Świętokrzyskie 2021
        • Góry Świętokrzyskie 2019
        • Jura 2018
        • Jura 2016
      • Pieniny
        • Pieniny 2019
      • Sudety
        • Karkonosze 2024
        • Jakuszyce 2023
        • Samotnia 2023
        • Sudety 2022
        • Sudety 2021
        • Góry Izerskie 2020
        • Góry Opawskie 2020
        • Góry Stołowe 2020
        • Góry Stołowe 2020 cz. 2
        • Karkonosze 2020
        • Masyw Ślęży 2020
        • Polanica 2020
        • Sudety 2020
        • Karkonosze 2019
        • Masyw Śnieżnika 2019
        • Sudety 2019
        • Sokoliki 2018
      • Tatry
        • Tatry 2022
        • Tatrzańskie szkolenie zimowe cz2
        • Tatrzańskie szkolenie zimowe
        • Tatry 2019
        • Tatry 2018
        • Tatry 2012
        • Tatry 2011
    • Turystycznie
      • Dolny Śląsk
      • Baranów Sandomierski 2023
      • Kalisz 2021
  • Europa
    • Anglia
      • Anglia 2017
    • Austria
      • Wiedeń 2019
      • Wiedeń 2015
    • Bałtyki 2023
      • Estonia 2023
      • Litwa 2023
      • Łotwa 2023
    • Bulgaria
      • Bułgaria 2009
    • Chorwacja
      • Chorwacja 2005
    • Dania
      • Skagen 2024
      • Dania 2023
      • Dania 2022
      • Billund 2018
    • Finlandia
      • Finlandia 2023
      • Finlandia 2018
    • Francja
      • Cannes 2019
      • Paryż 2012
      • Korsyka 2008
    • Grecja
      • Ateny 2016
      • Kos 2016
      • Zakynthos 2012
      • Kreta 2014
      • Rodos 2007
    • Hiszpania
      • Teneryfa 2025
      • Madryt 2021
      • Barcelona 2017
      • Barcelona 2014
      • Lanzarote 2010
    • Holandia
      • Amsterdam 2014
    • Islandia
      • Islandia 2024
      • Islandia 2021
      • Islandia 2017
    • Niemcy
      • Bastei 2021
      • Berlin 2014
    • Norwegia
      • Norwegia 2024
      • Norwegia 2023
      • Oslo 2022
      • Spitzbergen 2019
      • Trondheim 2019
      • Lofoty 2018
      • Geiranger 2014
    • Portugalia
      • Lizbona 2021
      • Porto 2021
      • Sintra 2021
      • Porto 2017
    • Slowacja
      • Mała Fatra 2020
      • Vysoke Tatry 2019
      • Vysoke Tatry 2018 cz2
      • Vysoke Tatry 2018
      • Vyzne Ruzbachy 2006
    • Słowenia
      • Lubljana 2008
    • Szwecja
      • Sztokholm 2014
    • Szkocja
      • Szkocja 2017
    • Walia
      • Walia 2017
    • Wegry
      • Budapeszt 2019
      • Balaton 2016
      • Balaton 2015
    • Wlochy
      • Rowerowe Rimini 2024
      • San Remo 2023
      • Arco 2022
      • Rzym 2021
      • Dolomity 2021
      • Arco 2018
      • Mediolan 2018
      • Ferrara 2015
      • Rzym 2015
      • Sycylia 2015
      • Piza 2008
      • Werona 2008
      • Wenecja 2006
  • Azja
    • Birma
      • Birma 2016
    • Indie
      • Indie 2018
    • Indonezja
      • Indonezja 2019
      • Indonezja 2015
    • Izrael
      • Izrael 2015
    • Jordania
      • Jordania 2019
    • Kambodza
      • Kambodża 2013
    • Kazachstan
      • Kazachstan 2019
    • Kirgistan
      • Kirgistan 2019
    • Malezja
      • Malezja 2013
    • Nepal
      • Nepal 2019
    • Tajlandia
      • Tajlandia 2014
      • Tajlandia 2013
      • Tajlandia 2010
    • Turcja
      • Turcja 2012
      • Turcja 2006
    • Uzbekistan
      • Uzbekistan 2024
    • Wietnam
      • Wietnam 2011
  • Świat
    • Australia
      • Australia 2019
    • Grenlandia
      • Grenlandia 2017
    • Egipt
      • Egipt 2023
      • Egipt 2004
    • Nowa Zelandia
      • Nowa Zelandia 2019
    • Tunezja
      • Tunezja 2009
    • USA
      • USA 2003
  • Kamperem
    • Pies w kamperze
    • Kamperowe porady
    • Kamperowe podróże
      • Norwegia 2024
      • Rowerowe Rimini 2024
      • Skandynawia 2023
      • Bałtyki 2023
      • Rowerowe San Remo 2023
      • Dania 2022
      • Dolomity 2021
      • Islandia 2021
  • Nasz świat
  • Galeria
    • Best of 2024
    • Best of 2023
    • Best of 2022
    • Best of 2021
    • Best of 2020
    • Best of 2019
    • Best of 2018
    • Best of 2017
Fibaki w podróży
  • Home
  • Polska
    • Górsko
      • Korona Gór Polski
      • Beskidy
        • Radziejowa 2022
        • Babia Góra 2020
        • Beskid Mały 2020
        • Beskid Niski 2020
        • Beskid Śląski 2020
        • Beskid Makowski 2019
        • Beskid Sądecki 2019
        • Beskid Wyspowy 2019
        • Babia Góra 2018
      • Bieszczady
        • Zimowe Bieszczady 2018
      • Gorce
        • Gorce 2019
      • Góry Świętokrzyskie
        • Góry Świętokrzyskie 2021
        • Góry Świętokrzyskie 2019
        • Jura 2018
        • Jura 2016
      • Pieniny
        • Pieniny 2019
      • Sudety
        • Karkonosze 2024
        • Jakuszyce 2023
        • Samotnia 2023
        • Sudety 2022
        • Sudety 2021
        • Góry Izerskie 2020
        • Góry Opawskie 2020
        • Góry Stołowe 2020
        • Góry Stołowe 2020 cz. 2
        • Karkonosze 2020
        • Masyw Ślęży 2020
        • Polanica 2020
        • Sudety 2020
        • Karkonosze 2019
        • Masyw Śnieżnika 2019
        • Sudety 2019
        • Sokoliki 2018
      • Tatry
        • Tatry 2022
        • Tatrzańskie szkolenie zimowe cz2
        • Tatrzańskie szkolenie zimowe
        • Tatry 2019
        • Tatry 2018
        • Tatry 2012
        • Tatry 2011
    • Turystycznie
      • Dolny Śląsk
      • Baranów Sandomierski 2023
      • Kalisz 2021
  • Europa
    • Anglia
      • Anglia 2017
    • Austria
      • Wiedeń 2019
      • Wiedeń 2015
    • Bałtyki 2023
      • Estonia 2023
      • Litwa 2023
      • Łotwa 2023
    • Bulgaria
      • Bułgaria 2009
    • Chorwacja
      • Chorwacja 2005
    • Dania
      • Skagen 2024
      • Dania 2023
      • Dania 2022
      • Billund 2018
    • Finlandia
      • Finlandia 2023
      • Finlandia 2018
    • Francja
      • Cannes 2019
      • Paryż 2012
      • Korsyka 2008
    • Grecja
      • Ateny 2016
      • Kos 2016
      • Zakynthos 2012
      • Kreta 2014
      • Rodos 2007
    • Hiszpania
      • Teneryfa 2025
      • Madryt 2021
      • Barcelona 2017
      • Barcelona 2014
      • Lanzarote 2010
    • Holandia
      • Amsterdam 2014
    • Islandia
      • Islandia 2024
      • Islandia 2021
      • Islandia 2017
    • Niemcy
      • Bastei 2021
      • Berlin 2014
    • Norwegia
      • Norwegia 2024
      • Norwegia 2023
      • Oslo 2022
      • Spitzbergen 2019
      • Trondheim 2019
      • Lofoty 2018
      • Geiranger 2014
    • Portugalia
      • Lizbona 2021
      • Porto 2021
      • Sintra 2021
      • Porto 2017
    • Slowacja
      • Mała Fatra 2020
      • Vysoke Tatry 2019
      • Vysoke Tatry 2018 cz2
      • Vysoke Tatry 2018
      • Vyzne Ruzbachy 2006
    • Słowenia
      • Lubljana 2008
    • Szwecja
      • Sztokholm 2014
    • Szkocja
      • Szkocja 2017
    • Walia
      • Walia 2017
    • Wegry
      • Budapeszt 2019
      • Balaton 2016
      • Balaton 2015
    • Wlochy
      • Rowerowe Rimini 2024
      • San Remo 2023
      • Arco 2022
      • Rzym 2021
      • Dolomity 2021
      • Arco 2018
      • Mediolan 2018
      • Ferrara 2015
      • Rzym 2015
      • Sycylia 2015
      • Piza 2008
      • Werona 2008
      • Wenecja 2006
  • Azja
    • Birma
      • Birma 2016
    • Indie
      • Indie 2018
    • Indonezja
      • Indonezja 2019
      • Indonezja 2015
    • Izrael
      • Izrael 2015
    • Jordania
      • Jordania 2019
    • Kambodza
      • Kambodża 2013
    • Kazachstan
      • Kazachstan 2019
    • Kirgistan
      • Kirgistan 2019
    • Malezja
      • Malezja 2013
    • Nepal
      • Nepal 2019
    • Tajlandia
      • Tajlandia 2014
      • Tajlandia 2013
      • Tajlandia 2010
    • Turcja
      • Turcja 2012
      • Turcja 2006
    • Uzbekistan
      • Uzbekistan 2024
    • Wietnam
      • Wietnam 2011
  • Świat
    • Australia
      • Australia 2019
    • Grenlandia
      • Grenlandia 2017
    • Egipt
      • Egipt 2023
      • Egipt 2004
    • Nowa Zelandia
      • Nowa Zelandia 2019
    • Tunezja
      • Tunezja 2009
    • USA
      • USA 2003
  • Kamperem
    • Pies w kamperze
    • Kamperowe porady
    • Kamperowe podróże
      • Norwegia 2024
      • Rowerowe Rimini 2024
      • Skandynawia 2023
      • Bałtyki 2023
      • Rowerowe San Remo 2023
      • Dania 2022
      • Dolomity 2021
      • Islandia 2021
  • Nasz świat
  • Galeria
    • Best of 2024
    • Best of 2023
    • Best of 2022
    • Best of 2021
    • Best of 2020
    • Best of 2019
    • Best of 2018
    • Best of 2017
12 września, 201919 stycznia, 2025

Svalbard 2019 – porady praktyczne

This post is part of a series called Spitzbergen 2019
Show More Posts
  • 78°13′24″N czyli północny koniec świata
  • Pod białą kołdrą arktycznych gór
  • Spieszmy się podziwiać lodowce, tak szybko topnieją …
  • Eksploracja Arktyki i spotkanie z misiem polarnym
  • Ostatnie podrygi na Spitsbergenie czyli psie zaprzęgi
  • Koniec arktycznej gorączki
  • Svalbard 2019 – porady praktyczne

Wyjazd:

Ten wyjazd ponownie zorganizowaliśmy przez Barents.pl.  W cenie wycieczki zawarty jest przelot na trasie Warszawa-Oslo-Longyearbyen-Oslo-Warszawa, noclegi, śniadania, jedna kolacja oraz wszelkie atrakcje przewidziane w programie. Do dyspozycji uczestników pozostaje ostatni dzień, który można sobie zorganizować dowolnie. Opiekę nad nami sprawował Iwo, który ewidentnie „zachorował” na Arktykę. Jego fascynacja regionem szybko nam się udzieliła 🙂 Człowiek niezwykle sympatyczny, komunikatywny i bardzo zaangażowany, by pokazać nam Svalbard w pigułce i zachęcić do dalszej eksploracji Arktyki. Do tego wspinacz i karkonoski górołaz oraz kandydat na GOPR-owca, który doskonale zna bliskiego mi Sokolika Małego 🙂 Iwo – dziękuję za tę poręczówkę na zejściu 🙂 

Lotnisko: lotnisko w Longyearbyen jest dość małe, choć w ostatnich czasach dość oblegane z uwagi na wzrastającą popularność destynacji. W sezonie są cztery loty dziennie obsługiwane przez Norwegian i SAS. Hala odlotów jest jednocześnie strefą odbioru bagażu, więc tłumy są nieuniknione. 


Zakwaterowanie:

W Longyearbyen mieszkaliśmy w Gjestenhuset102, dawnym górniczym hotelu, który położony jest ok. 2 km od centrum miasta. Pokoje czteroosobowe, w bardzo przyzwoitym standardzie, z dobrym śniadaniem o nieskomilkowanym menu, co mnie zawsze cieszy! Marynowane buraki – pychota!!! W recepcji można zakupić produkty pierwszej potrzeby czyli wodę, colę, piwo i wino. Sprzedawane są także lokalne pamiątki. Hotel można zarezerwować via booking.com.

W Pyramidzie funkcjonuje wyłącznie jeden budynek, w którym można zostać na noc. Hotel Tulipan pełni również funkcje pomieszczeń dla personelu, restauracji, baru, poczty, sklepu z pamiątkami i wypożyczalni rowerów. Standard jest bardzo wysoki. Pokoje dwuosobowe z łazienką, czyste i przestronne. Nocleg obejmuje śniadanie, a dla większych grup możliwe jest zorganizowanie kolacji na ustaloną godzinę. W gratisie pisk mew, które całkowicie przejęły sąsiedni budynek  oraz fetor ich odchodów jeśli wiatr nie zawieje od właściwej strony. 


Transport:

Po mieście poruszaliśmy się na własnych nogach. Longyearbyen nie jest duże, ale obejście wszystkich punktów w ciągu dnia to ok. 10 km, które później czuje się w mięśniach.

W mieście kursują również taksówki pod logiem Svalbard Buss og Taxi. Koszt odcinka z centrum do naszego miejsca zakwaterowania (2-3 km) to ok. 120-150 koron.

Z lotniska mieliśmy zorganizowany transport busikiem, ale kursują również autobusy Flybuss, znane w całej Skandynawii.

Na trasie Longyearbyen – Pyramida skorzystaliśmy ze speedboat. Czas trwania to ok. 2,5, ale tylko dlatego, że po drodze zatrzymywaliśmy się przy lodowcach. Bez tego transfer trwałby do 2 godzin. Ten środek transportu jest dobry przy w miarę bezwietrznej pogodzie, o co tu, na Arktyce, raczej trudno, i najlepiej bez deszczu, albowiem nie ma się gdzie schować.

W drodze z Pyramidy płynęliśmy z kolei statkiem Polar Charter. Cała podróż trwa ok. 5 godzin, ale załoga zatrzymuje się jeśli sprawne oko skippera wypatrzy gdzieś misia, morsa, fokę lub inne zwierzęta. Po drodze serwowany jest lunch, a w środku jest bar, gdzie można kupić kawę, herbatę lub inne napoje z większą zawartością alkoholu. Przy zakupie kubeczka za 120NOK (ok. 50 złotych), napoje niewyskokowe są bez limitu.

Należy pamiętać, że morskie środki transportu działają tylko w sezonie letnim lub do czasu zamarznięcia zatoki. Wówczas speedboaty i statki ustępują miejsca skuterom śnieżnym, co przez znawców regionu uważane jest za dużo dogodniejszy i krótszy środek lokomocji.


Waluta i ceny:

Svalbard jest pod administracją norweską, co oznacza że obowiązują tu norweskie prawa i waluta, czyli korona norweska (NOK). 1 NOK = 0,45 PLN. Jest też terenem objętym strefą bezcłową z uwagi na to, że w regionie działa wiele innych państw, stąd też ceny są dużo atrakcyjniejsze niż te zapamiętane z innych części Norwegii.

Przykładowe ceny:

Piwo (puszka 0,33l) – 30 NOK

Whiskey irlandzka (butelka 0,5l) – 118 NOK

Croissant – 16 NOK

Ser camembert President – 46 NOK

Hamburger w restauracji z frytkami i sałatka – 160 NOK

Piwo 0,5 l w restauracji – 70 NOK

W Pyramidzie, która jest zarządzana przez Rosjan, można się zaskoczyć cenami jeszcze milej, gdzie piwo 0,5l to 50NOK, a kieliszek drinka o wszystko mówiącej nazwie „78 Latitude” to 40NOK.

W Longyearbyen jest jeden sklep z artykułami wielobranżowymi, gdzie można kupić wszystko, od chleba po sprząt turystyczny. Apropo’s turystyki, to działają przynajmniej dwa, dobrze wyposażone sklepy, gdzie można ustrzelić niesamowitą jakość w niekoniecznie norweskiej cenie.


Wifi / Zasięg komórkowy:

Svalbard z racji przynależności administracyjnej do Norwegii, zaliczany jest do strefy 1, co oznacza, że ceny połączeń telekomunikacyjnych i internetu są tożsame z tymi w kraju. Wifi jest w hotelu, choć jego jakość pozwala zaspokoić bardzo podstawowe potrzeby internetowe. W Pyramidzie jest wyłącznie zasięg komórkowy, hotel Tulipan nie oferuje wifi dla turystów. Niemniej zasięg jest, choć jedna / dwie kreski nie powalają na kolana.


Atrakcje:

Z racji uczestnictwa w zorganizowanej imprezie, mieliśmy do samodzielnego zagospodarowania wyłącznie ostatni dzień. A atrakcji w regionie jest sporo. Od trekkingów (te muszą być z przewodnikiem posiadającym strzelbę) na okoliczne góry i punkty widokowe, przez rejsy do Barentsburga czy Pyramidy ze zwiedzaniem lodowców po drodze, jazdę psimi zaprzęgami czy eksplorację dzikiej przyrody. Wszystkie można zarezerwować poprzez stronę www.wildlife.com.

My osobiście polecamy psie zaprzęgi. Zachwyciły nas nawet w wersji letniej (gokart, nie sanie), albowiem umożliwiły olbrzymią interakcję z psami rasy Alaskan Husky. Koszt 3-4 godzinnej imprezy zorganizowanej przez Svalbard Husky to 1050 NOK.

Trekking na szczyt Trollsteinen był również nie lada gratką. Zaledwie 700 metrów podejścia, ale jak się na to nałoży śnieg – miejscami po kolana, odległość, całą paletę pogodową po drodze (wszechobecny wiatr, śnieżyca, grad i deszcz), dość ostre i fragmentami oblodzone podejście pod Sarkofagen, okazuje się, że „spacerek” potrafi zmęczyć. Przy pierwszym śniegu i przymrozkach, na tym odcinku świetnie sprawdzają się raczki. Dają przyczepność i poczucie komfortu w warunkach, w których o poślizgnięcie nie trudno.

W mieście funkcjonują dwa muzea. Svalbard Museum jest ogólnie o Arktyce, pierwszych wyprawach polarnych, zwyczajach autochtonów, początkach górnictwa, a także faunie i florze regionu. Koszt wstępu to 90 NOK.

Drugie to Muzeum Polarnictwa poświęcone wyłącznie wyprawom polarnym, których udokumentowane początki sięgają nawet końca XIX wieku. Ze szczegółami opisane są wyprawy polarne Nansena, Amundsena czy Umberto Nobile, łącznie z jego tragicznym wypadkiem w 1928 roku na pokładzie sterowca Italia. W akcji ratowniczej uczestniczyli przedstawiciele kilkunastu krajów, w tym Roald Amundsen, z którym od 1926 roku mówiąc najoględniej Nobile się nie przyjaźnił. Nobile został ocalony po 48 dniach spędzonych na polu lodowym, w słynnym „Czerwonym Namiocie”, a Amundsen zginął podczas tej akcji ratowniczej. Bilet wstępu to koszt 100 NOK dla osoby dorosłej i to jest bardzo dobrze wydane 100 NOK 🙂 


Koszty:

Zorganizowana wycieczka przez Barents.pl to dla dwóch osób 15 000 złotych. Atrakcje kosztowały nas dodatkowo 1200 złotych. Wyżywienie uwzględniające alkohol i jedzenie, które przywieźliśmy ze sobą (kabanosy, konserwy, słodkości) to wydatek rzędu 1200 złotych. Pamiątki, gdzie ograniczyliśmy się do magnesów, kubka, koszulek i naszywek, uszczupliły nasz portfel o dalsze ok. 450 złotych. Łącznie zamknęliśmy budżet na poziomie 18 000 złotych na dwie osoby. Gorączka arktyczna gratis i zostaje na lata 🙂

Może Cię zainteresować także:

Eksploracja Arktyki i spotkanie z misiem polarnym Pod białą kołdrą arktycznych gór 78°13′24″N czyli północny koniec świata Ostatnie podrygi na Spitsbergenie czyli psie zaprzęgi
Arktyka, Porady praktyczne
Napisz komentarz
  • Facebook

Nawigacja po wpisach

   Koniec arktycznej gorączki
Namaste Nepal   

Zobacz inne

Majówka na Wyspie Sobieszewskiej

Czytaj dalej

Wielkanoc w Beskidzie Sądeckim

Czytaj dalej

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Zapraszamy do skorzystania z naszych dwóch przepięknych apartamentów położonych w Polanicy-Zdrój oraz Szklarskiej Porębie.

Kliknij w link poniżej, by sprawdzić dostępne terminy, a potem skontaktuj się z nami, żeby otrzymać zniżkę na pobyt :)

Polanica Residence 32

http://www.booking.com/Share-8dTAmP
http://www.booking.com/Share-8dTAmP

Szklarską Poręba - Green Park D19


Tags

Arktyka Citybreak Dobre Bo Polskie góry Góry12 kamperem Korona Europy Korona Gór Polski pies w kamperze Porady praktyczne UNESCO winnice Wyrożniony Zamki

Odwiedziliśmy 5 kontynentów
Zwiedziliśmy 49 kraje
Poznaliśmy 100-ki ludzi
Zrobiliśmy 1000-ce zdjęć


© Fibaki w podróży - All Rights Reserved.
 

Loading Comments...